Transmission Repair

تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک

همه چیز درباره تعمیر گیربکس اتوماتیک

سختی فشردن دائم پدال کلاچ و تعویض مداوم اهرم دنده، به‌خصوص در ترافیک‌های سنگین شهری اصلی‌ترین دلایل رواج هرچه بیشتر گیربکس‌های اتوماتیک در صنعت خودروسازی بودند. استقبال کاربران از این تکنولوژی باعث شد تا خودروسازان و مهندسان مکانیک سعی در طراحی و ساخت نسخه‌های کامل‌تر و بهتر این نوع گیربکس داشته باشند و نواقص و کاستی‌های این نوع گیربکس را برطرف نمایند. با ما در مطلب تعمیر گیربکس اتوماتیک همراه باشید تا بیشتر این موضوع را به چالش بکشیم.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
نمای کلی از گیربکس اتوماتیک

امروزه تنوع و کیفیت عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک به شکلی است که بسیاری از رانندگان حاضر به رانندگی با خودروی دنده‌ای نیستند. گیربکس‌های AT، AMT، CVT و DCT انواع گیربکس‌های اتوماتیک موجود در بازار هستند. برای رانندگی با تمام این گیربکس‌ها کافی است که خودرو را در حالت درایو قرار دهید و پدال گاز را بفشارید.

در ادامه در مورد آنچه برای پیشگری از خرابی این جعبه دنده‌ها و پیشگیری از خرابی آن‌ها باید مورد توجه قرار دهید، همچنین تعمیر گیربکس اتوماتیک بیشتر صحبت خواهیم کرد.

عوامل خرابی گیربکس اتوماتیک

آنچه از عوامل خرابی گیربکس‌های اتوماتیک بیان می‌کنیم، مربوط به تمامی گیربکس‌های اتوماتیک می‌شود. دقت داشته باشید پیشگیری از این عوامل و رعایت کردن مواردی که ذکر می‌شود می‌تواند عمر مفید گیربکس اتوماتیک شما را بالا ببرد. و همچنین از خرابی‌های آتی آن‌ها جلوگیری کند.

  • حالت گیربکس که شامل P, R, N, D می‌شود را در زمان حرکت تعویض نکنید.
  • در حالت خلاص رانندگی نکنید.
  • پیش از توقف کامل حالت پارک را فعال نکنید.
  • در هنگام توقف کامل وزن خودرو را روی ترمز دستی (ترمز کمکی) قرار دهید.
  • درحال فشردن پدال گاز (فعال بودن دریچه گاز) حالت درایو را انتخاب نکنید.
  • از موتورشویی پرهیز کنید. این کار باعث صدمه به قطعات الکترونیکی گیربکس خواهد شد.
  • در صورتی که خودرو شما حرکت نمی‌کند برای جابجایی آن را بکسل نکنید و حتما از خودرو بر برای انتقال به تعمیرگاه استفاده کنید. در هنگام جابجایی از راننده خودروبر بخواهد که خودرو رو از محور آزاد آن جابجا کند.

دقت داشته باشید، تصور اینکه اگر خودرو اتوماتیک را در حالت سراشیبی خلاص کنید، منجر به کاهش مصرف سوخت می‌شود، اشتباه است. سیستم انتقال قدرت خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، خود عملیات سوخت‌رسانی را در سرازیری کنترل و محدود می‌کند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
نمایی از تعمیرگاه فیکس خودرو

بنابراین نیاز نیست نگران مصرف سوخت خود باشید. نکته دیگر اینکه نگه داشتن پدال گاز در حالت خلاص و سپس انتخاب حالت درایو، به‌شدت برای گیربکس اتوماتیک خودروی شما مضر است. و قطعا بعد از آن خودرو شما نیازمند تعمیر گیربکس اتوماتیک خواهد بود.

اهمیت سرویس‌های دوره‌ای گیربکس اتوماتیک

باید اضافه کرد، گیربکس اتوماتیک خودروی شما مانند تمام دیگر اجزای آن، نیاز به سرویس‌های دوره‌ای دارد. دقت کنید این سرویس‌های امری جدا از تعمیر گیربکس اتوماتیک است. لازم است در فواصل زمانی مشخص سلامت کامل جعبه دنده اتوماتیک را توسط کارشناسان و تکنسین‌های متخصص این نوع گیربکس بررسی کنید، تا هرگونه خرابی احتمالی را پیش از شدت گرفتن برطرف کنند.

ضمن اینکه، اگر سبک رانندگی شما گیربکس‌تان را درمعرض آسیب قرار داده باشد، این افراد می‌توانند راهنمایی‌های لازم را جهت افزایش طول عمر گیربکس‌تان به شما خاطرنشان کنند. پیش از آنکه نیاز به تعمیر گیربکس اتوماتیک پیدا کنید. آنچه در سرویس‌های دوره‌ای خودروی شما مورد بررسی قرار می‌گیرد، سلامت دنده خورشیدی‌ و تورک کانورتر (توربین) است. یکی از مهمترین اصول درمورد گیربکس اتوماتیک، روغن آن است.

گیربکس اتوماتیک

روغن گیربکس که نقش خنک کننده و روانکار درون جعبه دنده را برعهده دارد، باید در فواصل زمانی مشخص تعویض شود تا وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد. همچنین استفاده از روغن نامناسب، می‌تواند منجر به آسیب جدی به جعبه دنده اتوماتیک شود. بهتر است در فاصله هر 10,000 کیلومتر سطح روغن گیربکس توسط کارشناسان متخصص بررسی شود و هر 25 تا 35 هزار کیلومتر نیز روغن تعویض گردد.

تعمیر هیوندای
نمایی از تعمیرگاه فیکس خودرو

علائم خرابی گیربکس‌های اتوماتیک

اما در کنار بیان عوامل خرابی گیربکس اتوماتیک، بد نیست درمورد علائم خرابی این گیربکس‌ها نیز اطلاعاتی را ارائه کنیم. دقت داشته باشید، بلافاصله بعد از دیدن هریک از این علائم اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک نمایید:

  • کاهش غیرعادی سطح روغن گیربکس
  • بروز هرگونه نشتی از روغن گیربکس
  • داغ شدن بیش از حد جعبه دنده
  • لرزش غیرعادی در گیربکس
  • صدایی غیرمعمول از جعبه دنده مانند صدای کوبش، در حالت خلاص بودن خودرو
  • درگیر نشدن گیربکس هنگام روشن شدن موتور و گاز دادن
  • سرعت نگرفتن خودرو هنگام فشردن پدال گاز یا به اصطلاح گاز نخوردن خودرو
  • به مشام رسیدن بوی سوختگی
  • خارج شدن دنده از جای خود، به این معنی که دنده در حالت ثابت رانندگی بی‌دلیل تغییر می‌کند.
  • قفل شدن شیفتر دنده
  • روشن شدن چراغ هشدار جعبه دنده. در برخی موارد مثل خودرو فیدلیتی گیربکس در سربالایی ها و در ترافیک داغ شده و چراغ هشدار گیربکس روشن می‌شود.

دقت داشته باشید که علائم ذکر شده می‌توانند نشانه یا دلیل خرابی بخش‌های دیگری نیز باشد. برای مثال گاز نخوردن خودرو ممکن است به دلیل بروز مشکلی در دریچه گاز باشد. تشخیص اینکه این مشکل از جعبه دنده است یا خیر و باید اقدام به تعمیر گیربکس اتوماتیک کرد یا نه، از تخصص های مکانیک شما است.

مشکلات عمده

جعبه دنده اتوماتیک به دلیل برخی پیچیدگی‌های موجود در سیستم انتقال سرعت خودروهای دنده اتوماتیک، در معرض مشکلات متعددی هستند. اما برخی از خرابی‌هایی که معمولا در جعبه دنده اتفاق می‌افتند و باعث بروز علائم ذکر شده می‌شوند عبارتند از:

تعمیر گیربکس اتوماتیک
  • شکستگی دنده فلایویل
  • خرابی سلونوئید
  • خرابی اجزای برقی یا الکتریکی خودرو
  • پارگی زنجیر
  • خرابی پولی
  • کلاچ‌ها

گاهی خراب شدن سیستم برق رسانی خودرو ممکن است اختلالی در عملکرد برخی سنسورها یا موارد دیگر ایجاد کند و جعبه دنده نیز با واسطه این اجزا، در عملکرد خود دچار مشکل شوند. یک نکته مهم این است که خرابی سلونوئید می‌تواند منجر به قفل شدن گیربکس اتوماتیک یا همان قفل شدن شیفتر دنده شود.

در این مواقع بهترین راه‌کار رها کردن مکانیزم شیفت لاک (Shift lock) است که در اغلب خودروهای دنده اتوماتیک امروزه با فشردن یک دکمه امکان‌پذیر است. درصورت نیاز به آگاهی بیشتر در این مورد بهتر است از تکنسین گیربکس اتوماتیک خود راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

خدمات گیربکس اتوماتیک

براساس آنچه گفته شد، مراجعه به تعمیرگاهی که تخصص کافی را درمورد مکانیزم و سیستم‌های موجود در جعبه دنده‌های اتوماتیک و تعمیر گیربکس اتوماتیک داشته باشد اهمیت بسیاری دارد. تعمیرگاهی که تعمیرکاران آن اشراف کامل به تمامی نشانه و علائم خرابی‌های گیربکس و تجربه‌کافی برای رفع این مشکلات را داشته باشند.

تعمیر گیربکس اتوماتیک
باز و بست و تعمیر گیربکس اتوماتیک

تعمیرگاه فیکس خودرو، به پشتوانه سابقه درخشان در کار تعمیر گیربکس‌ اتوماتیک و سرویس جعبه‌دنده‌های انواع خودروهای به روز یا قدیمی‌تر تمامی خدمات مورد نیاز شما را ارائه خواهد کرد. ضمانت این تخصص و تبحر نیز ارائه گارانتی یک ساله یا 20 هزار کیلومتر پس از تعمیر گیربکس اتوماتیک از این مجموعه ارائه می‌کند است که شما می‌توانید از آن بهره‌مند گردید.

تعمیرات گیربکس اتوماتیک

خودرو بر رایگان

در صورتی که خودرو شما در تهران می‌باشد می‌توانید با تماس با فیکس خودرو به صورت رایگان نسبت به انتقال خودرو به تعمیرگاه فیکس خودرو اقدام نمایید. در صورتی که در شهرستان هستید می‌توانید با هزینه اندک و با تخفیف نسبت به انتقال خودرو به این تعمیرگاه اقدام نمایید.

تعمیرات گیربکس اتوماتیک